شناسه : 38526
يكشنبه 7 دى 1399 2020-12-27 16:10:10
هدف طرح جامع محدودیت های هوشمند و نیروی انتظامی در مرحله اول به هیچ وجه بحث جریمه نیست، اصل براین است که به قوانین توجه شود/ وزیر کشور: زمانی که نظامات برنامه ریزی مبتنی بر عدم توازن و تعادل است یا نظام بخش و تعادل بخش نیست، تفاوت بین مناطق و روستا و شهر ایجاد می شود/ هرچه میزان رقابت را منطقی تر، واقعی تر و موثرتر کنیم، مشارکت افزایش می یابد/ با رعایت قانون باید در حوزه رقابت شرایطی ایجاد کنیم که وقتی مردم به پای صندوق رای می آیند، سلیقه سیاسی و اجرایی خود و سلیقه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را در آنجا ببینند/ صدا و سیما در تبلیغات باید کاری کند که مردم در جهت انتخاب اصلح بتوانند تصمیم مناسب بگیرند/ صدا و سیما باید برنامه های متنوع، جذاب و در عین حال عمق بخش و آگاهی بخش تولید کند
هدف طرح جامع محدودیت های هوشمند و نیروی انتظامی در مرحله اول به هیچ وجه بحث جریمه نیست، اصل براین است که به قوانین توجه شود/ وزیر کشور: زمانی که نظامات برنامه ریزی مبتنی بر عدم توازن و تعادل است یا نظام بخش و تعادل بخش نیست، تفاوت بین مناطق و روستا و شهر ایجاد می شود/ هرچه میزان رقابت را منطقی تر، واقعی تر و موثرتر کنیم، مشارکت افزایش می یابد/ با رعایت قانون باید در حوزه رقابت شرایطی ایجاد کنیم که وقتی مردم به پای صندوق رای می آیند، سلیقه سیاسی و اجرایی خود و سلیقه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را در آنجا ببینند/ صدا و سیما در تبلیغات باید کاری کند که مردم در جهت انتخاب اصلح بتوانند تصمیم مناسب بگیرند/ صدا و سیما باید برنامه های متنوع، جذاب و در عین حال عمق بخش و آگاهی بخش تولید کند

دکتر رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابه با کرونا در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما بااشاره به اینکه هدف طرح جامع محدودیت های هوشمند و نیروی انتظامی در اجرای این طرح در مرحله اول به هیچ وجه بحث جریمه نیست، اصل براین است که به قوانین توجه شود و عموم مردم هزینه تعدادی از مردم جامعه که قوانین و پروتکلها را رعایت نمی کنند، ندهند. لذا ابتدا تذکر لسانی می دهند، دوبار پیامک می دهند، اگر مراعات نشد جریمه می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا شامگاه شنبه ۶ دی ماه با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما ضمن تشریح اقدامات قرارگاه و ستاد ملی مقابله با کرونا، توضیحاتی درخصوص نحوه اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا، طرح سردار سلیمانی و آخرین وضعیت کرونا در کشور ارائه کرد.
متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

سؤال: واقعه ای سال گذشته داشتیم که الآن در آستانه سالگرد آن هستیم، ترور ناجوانمردانه سردار حاج قاسم سلیمانی که با اینکه نزدیک یک سال از آن شب تلخ تاریخ کشور می گذرد اما همچنان فقدان سردار سلیمانی و همرزمانشان غیر قابل باور و هضم است و هنوز این داغ برای مردم ایران تازه است. حضرتعالی به عنوان یکی از اعضای ستاد مکتب حاج قاسم هستید، این ستاد به چه منظور تشکیل و تاسیس شد و چه برنامه ای برای اولین سالگرد آسمانی شدن حاج قاسم سلیمانی دارید؟
بنده به روح بلند شهید عزیز درود می فرستم و از خداوند متعال آرزو داریم ان شاءا... با شهدا و اولیا ا… محشور باشند. وظیفه ماست که یاد، خاطره و تلاشهای این عزیزان که حرکت آنها به حق در جهت اعتلای اسلام، انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان بوده است، همیشه گرامی بداریم.
چهره ایشان با توجه به شرایط، به عنوان یک نظامی مطرح می شد و می شود، اما واقع قضیه این بود که ایشان ویژگی های خاصی داشتند، در عین اینکه یک نظامی برجسته استراتژیک بودند و تفکرات بلند، عمیق و آینده نگرانه داشتند، یک دیپلمات بسیار برجسته ای بودند و کار دیپلماسی ارتباطات برای مناطق را هم به خوبی انجام می دادند و گاه شورای عالی امنیت ملی که می خواست در برخی مسائل در حوزه‌های دیپلماتیک تصمیم های اساسی را به مرحله اجرا دربیاورد، ایشان بودند که این تلاشها را به خوبی و نحو احسن انجام می‌دادند. از نظر اخلاقی و عرفانی دارای مراتب بسیار والایی بودند، از نظر سازماندهی و قدرت تشکیلات انسان بسیار برجسته ای بودند.
ما واقعا یک عزیز بسیار گرانقدر را از دست دادیم. البته برای ایشان که همیشه آرزوی شهادت می‌کرد، این همان عاقبت بخیری است اما برای ما که به ایشان نیازمندیم و دنیای اسلام و به ویژه در منطقه که آثار بسیار خوبی از جمله مبارزه و مقابله با شنیع ترین گروه یعنی داعش انجام داد، از دست دادن ایشان حیف بود.
به هرحال این نوع بزرگداشت ها، یادآوری ها و مرور خاطره ها برای این است که نباید فراموش کنیم و باید اینها به عنوان الگو، درس و سرمشق برای همه کسانی که دل در گرو اسلام، استقلال، آزادی و حریت دارند، باشند. مقام معظم رهبری هم فرمودند ایشان به تنهایی یک مکتب بود، ما تعریف مکتب را می دانیم مکتب به یک تفکر، اندیشه و سبک و روش و مشی ای می گویند که در ابعاد مختلف بتواند، پوشش بدهد و ایشان به این خاطر مکتب هستند که در همه ابعاد زندگی می توانستند الگو باشند که باید این ظرفیت را حفظ کنیم.
امسال اولین سالگرد ایشان است و همه عاشقان اسلام و شهدا منتظر هستند و قلبشان می تپد که بتوانند در سالگرد ایشان به دشمنان بفهمانند که این علقه و پیوند با شهدا، پیوندی ناگسستنی است و تجلی حضور سال قبل در تشییع جنازه ایشان، را مجددا به نمایش بگذارند. منتها اکنون با شرایط بسیار سخت و دشوار و غم انگیز کرونا مواجه هستیم که جان عزیزان ما را گرفته و مشکلات زیادی برای ما درست کرده است.
برنامه ستاد براین است که با حداقل حضور فیزیکی و حداکثر استفاده از فضای مجازی مراسم ایشان برگزار شود. ایشان فردی قانون گرا، منضبط و اصولی بودند و رعایت این اصول و قوانین که مصوبه ستاد است و رعایت پروتکلهای بهداشتی حتما باید مورد ملاحظه قرار گیرد و ستاد هم تلاش کرده است و این کار انجام خواهد شد. امیدواریم که خداوند متعال همه را توفیق دهد که طریق شهدا را طی کنیم و آنچه که وظیفه و مسئولیت ما در قبال این عزیزان است را انجام دهیم.

سؤال: این روزها بحث واکسن بسیار داغ است و در رسانه ها در مورد خرید واکسن صحبت می شود. چه برنامه ای در ستاد دنبال می شود. رسانه های معاند اینگونه القا می کنند که دولت به دنبال خرید واکسن نیست؟
موضوع واکسن از ابتدا موضوع همه کشورها بود و کشورها شروع به تولید واکسن و حرکت برای کشف واکسن کردند. ما به عنوان یکی از کشورهایی که درگیر این موضوع بودیم، این کار را در داخل کشور انجام دادیم. موسسات مختلفی بودند که در کشور این کار را شروع کردند و بحمدا... با گواهی و تایید وزارت بهداشت دو- سه مورد از اینها به مراحل بسیار خوبی رسیدند و امیدواریم نهایی شود و بتوانیم با واکسن ایرانی پاسخگوی نیاز مردم خودمان باشیم.
اما همزمان در ستاد ملی مقابله با کرونا، دولت و در جلسات ویژه با رئیس جمهوری موضوع تهیه واکسن مطرح بوده است و رئیس جمهور همواره دغدغه این موضوع را داشتند و مرتب تاکید بر این امر بوده است. یکی از وظایف اصلی و پردغدغه وزارت بهداشت نیز تامین و تهیه واکسن از بازارهای جهانی است تا زمانی که واکسن داخلی تولید شود و به بازار ارائه شود. بر همین اساس، از زمانی که نوع چینی یا اروپاییِ واکسن ارائه شد، هم در قالب سازمان بهداشت جهانی و هم ارتباطات دوجانبه با کشورهای مختلف در جهت تأمین واکسن اقدام کردند.
امروز نیز در جلسه ستاد گزارشی ارائه کردند و رئیس جمهور هم مجددا مطرح کردند که با زمان بندی انجام شده، واکسن تهیه شود. در این خصوص وزیر بهداشت اواسط یا اواخر دی ماه را اعلام کردند که بستگی به تعاملات و امکانی دارد که بتوانیم واکسن را تهیه کنیم.
به هرحال با موضوعی به نام تحریم و انتقال منابع مالی در دنیا مواجه هستیم. ابتدا قرار بود که از طریق پولی که در یک کشور داریم، انتقال وجه صورت گیرد که از طریق فروشندگان و تامین کنندگان بحث اخذ اجازه اُفَک مطرح شد، بعد از این که اجازه اُفَک گرفته شد، گفتند که حتما باید این پول در بانکهای آمریکایی گردش شود که ریسک این کار مطرح بود. اما همه این مسائل دلیل نمی شد که ما به دنبال تهیه واکسن نبوده باشیم یا واکسن تامین نشود. حتما با قولی که وزیر بهداشت داده و تاکید و پیگیری رئیس جمهور این موضوع انجام می شود و جای هیچ نگرانی ای نیست.
همیشه تاکید بر این بوده است که واکسنی را بتوانیم وارد کنیم که درجه ریسک پایین و صحت بالایی داشته باشد. پیش از این واکسنهایی بود که می خواستند برای نمونه و تست انبوه به برخی از کشورها بدهند. برای اینکه درجه اطمینان به این واکسن ها بالا برود، کشورهای مختلف می توانند خرید کنند اما مسئولان کشور و وزارت بهداشت به دنبال این بودند که ما واکسنی را خریداری کنیم، درجه ریسک بسیار پایین و درجه صحت بسیار بالایی داشته باشد.

سؤال: برخی از کارشناسان اشاره دارند که برخی واکسنها در جهان جنبه تبلیغاتی دارند. آیا اینکه این واکسن ها باید بومی سازی شود و با ژنوم ایرانی تطبیق داده شود یا اینکه می توان استفاده کرد؟
این موضوعات را وزارت بهداشت که متولی این موضوع است در نظر می گیرد و مسائلی نیست که بدون توجه کامل تخصصی دنبال شود.

سؤال: چند طرح برای تولید واکسن در کشور با فناوری های متنوع در دستور کار است. در بحث حمایت از تولید داخلی چند موضوع مطرح است. اینکه این حمایت، تبدیل به رانت نشود و یا اینکه حمایت صرفا در حد حرف باقی بماند و معطوف به واردات شود. ستاد چه برنامه ای برای این موضوع دارد؟
این مسائل کاملاً تعریف شده است. سه چهارم فضاسازی هایی که انجام می شود تا بر افکار عمومی فشار وارد کنند در موضوغ تهیه واکسن، یا برنامه هایِ بخشی از فضای مجازی که در جهت تحریک احساسات و عواطف عمومی است، از خارج از کشور مطرح می شود.
وزارت بهداشت طبقه بندی کرده است که اولین گروه برای دریافت واکسن افرادی با سنین بالای ۶۰-۶۵ سال و دارای بیماریهای زمینه ای هستند به نسبت اینکه چند بیماری زمینه ای دارند، در اولویت اول قرار دارند که دقیقا مشخص شده است که حدود یک میلیون و ۷۰۰-۸۰۰ هزار نفر در اولویت هستند که متاسفانه نزدیک به ۵۵ درصد  های ما از این دسته هستند. یعنی اگر بتوانیم دو میلیون دوز واکسن برای این افراد که در اولویت هستند، تزریق کنیم، ۵۵ درصد کاهش خواهیم داشت که این کاملا هوشمندانه و هدفمند است.
کسانی که بیشترین مخاطره را باتوجه به سطح تماس با ویروس دارند، مانند کادر درمانی که ۲۴ ساعته با بیماران مواجهند، در اولویت بعدی هستند. به همین طریق تمام اولویت بندی ها انجام شده است که با رسیدن اولین محموله ها بر همین اساس کار انجام می شود.
در این بین، میزان تأمین واکسن وارداتی تعادلی با میزان واکسن تولید داخلی خواهد داشت. از لحظه ای که تولید داخلی انجام شود و نیازها تامین شود، حتما به همان نسبت نیاز به واردات واکسن کاهش خواهد یافت. در ابتدا وضعیت تستهای تشخیص بیماری کرونا هم به همین شکل بود و کیتهای تشخیص را نداشتیم و مجبور بودیم که وارد کنیم ولی بعد کیتها تولید شد و با افزایش تولید، واردات قطع شد و با تولید داخلی نیازها تامین شد. رپید تست (تست سریع) هم نداشتیم و با تلاشهای وزارت بهداشت از جاهای مختلف تامین می شد که با ساخت نمونه داخلی، دیگر نمونه های خارجی وارد نشد. اکنون روزانه ۴۰-۵۰ هزار کیت رپید تست در کشور تولید می شود و با توجه به اینکه در قرارگاه عملیاتی مرتب این موضوعات بررسی می شود، تا ۱۰۰ هزار تست در روز پیش بینی شد، اما الان در حدود ۶۵-۷۰ هزار تست روزانه است و دلیل آن این است که مراجعه کم است و با توجه به اقدامات دیگری که انجام شد، آمار ابتلا بسیار کاهش یافته است و به تبع آن مراجعه برای انجام تست هم کاهش یافته است.
در این خصوص و در روند اجرا دو روش داشتیم؛ اول، اینکه در محدوده ها و مناطقی که امکان شیوع این بیماری بالاست، کیتهای تشخیص را در دسترس همگان قرار دهیم که در قالب طرح شهید سلیمانی در حال اجراست و دوم اینکه زنجیره ها را پیگیری کنیم، یعنی اگر یک نفر مبتلاست حداقل ده نفر دیگری که با او در ارتباط بوده اند، باید معرفی کند و تست بدهند و آن ده نفر هم در صورت ابتلا بایستی ۱۰ نفر مرتبط با خود را معرفی کنند که بتوانیم این زنجیره را قطع کنیم.
اینکه اکنون میزان تست روزانه از ۶۵-۷۰ هزار بالا نمی رود، ناشی از کاهش میزان ابتلاست که از توفیقات بسیار مهم در این زمینه است.
در واکسن هم همینطور است و با تولید داخلی به میزان نیاز، واردات کاهش خواهد یافت. پس نگرانی ای در این زمینه وجود ندارد.

سؤال: اعمال محدودیتها نشان داد که روند کاهشی است. هرچند هر عزیزی که از دست می رود، یک خانواده و خاندانی داغدار می شود و هنوز تعداد۱۳۴ فوتی در روز بسیار بالاست. اما به هرحال روند، کاهشی شده است. شما به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا آماری از اینکه اعمال محدودیتها چقدر موفق بوده است، دارید؟ چقدر با حد مطلوب فاصله داریم و اکنون وضعیت کشور و شهرهای مختلف چگونه است؟
بیماری کرونا پاندمی و جهانی است و همه کشورهای جهان درگیر آن هستند. اتفاقا بسیاری از کشورهایی که از نظر بهداشت و امکانات و تجهیزات مدعی هستند، بیشترین آمار مرگ و میر را دارند، از جمله برخی از کشورهای اروپایی که روزانه تا ۹۰۰ نفر و همچنین آمریکا رقم بسیار بالایی از فوتی ها را دارند پس همه با این موضوع درگیر هستند. ما نیز در ایران مراحل مختلفی داشتیم، فراز و فرودهایی داشتیم. برخی مناطق با سه پیک و مناطق دیگر با دو پیک بیماری مواجه شدند.
این مسئله، موضوعی جدید بود که پیشتر دنیا با آن مواجه نبوده است، لذا تجربه ها و آزمونهای مختلف انجام شد که بهداشت جهانی مرتبا این تجربه ها و آزمون ها را جمع آوری می کند، هشدار می دهد و پیشنهاد و توصیه هایی می کند. ما نیز در عرصه بین المللی و جهانی تلاش کردیم که از همه تجربه ها استفاده کنیم که در این جهت از وزارت بهداشت سپاسگزاریم. همچنین در داخل کشور با توجه به شرایط بومی کشور خودمان که از نظر فرهنگی، جغرافیایی شرایط خاص خود را داریم و تردد و رفت و آمد و احوال پرسی های رایج در فرهنگ ما شرایطی است که ما با آنها مواجه هستیم، لذا تلاش شد این شرایط از ابتدا دقیق بررسی شود.
اسفند ماه این بیماری شروع شد و تا آخر اردیبهشت دورانی داشتیم که میزان شیوع بیماری کم شد. سپس بعد از مدتی پیک دیگری بوجود آمد و مجدداً افول داشت و دوباره پیک سوم که شرایط را مشکل تر کرد. در پیک سوم در روزهایی نزدیک به ۴۹۰-۴۸۰ نفر فوتی داشتیم.
تا پیش از تشکیل قرارگاه نیز همه دستگاههایی که اکنون تلاش می کنند، بودند و کار می کردند، یعنی وزارت کشور، هلال احمر، بسیج، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، قوه قضاییه بودند و وزارت بهداشت هم در راس همه اینها فعال بود، اما در مقطعی نیاز به افزایش هماهنگی، همگرایی و هم افزایی احساس شد، اینکه باید وزارت  بهداشت را از کارهای جاری به سمت کارهای تخصصی هدایت کرد و سایر دستگاهها هم با هم افزایی و همکاری بالایی کار کنند که اینها همه تجربه هایی از این مسیر بود. در این راستا توصیه مقام معظم رهبری توصیه بسیار حکیمانه ای بود.  مقام معظم رهبری موضوعات مختلفی را مطرح کردند، یکی از مسائل، تعارض سازی ها بین سلامت، امنیت و اقتصاد بود، از این دوگانه های بسیار مطرح شد، که ایشان گفتند که در تعارض بین امنیت، اقتصاد و سلامت، سلامت اولویت است که بسیار مهم و راهگشا در تصمیم گیری ها بود. یا در تعیین مصادیق، در ماههای اول با مسائلی مواجه بودیم که در تردد بین استانی انجام شود یا نه، به طور مثال یک نماینده مجلس در استان خود با عده ای می رفتند و جاده را می بستند، قوه قضاییه همینطور، دادستان حکم می داد و جاده را می بست. فرماندار تشخیص می داد و حکم می داد و جاده را می بست. نیروی انتظامی همینطور. به گونه ای شده بود که سردرگمی ایجاد شده بود که مقام معظم رهبری با قاطعیت گفتند که تشخیص مصادیق با وزارت بهداشت است و هماهنگی ها با قرارگاه است. یا اینکه ایشان دستور دادند که مجازات سنگینی برای افراد یا نهادها و دستگاههایی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمی کنند، وضع شود و همچنین تمامی دستوراتی که وزارت بهداشت و ستاد می گیرند، برای همه لازم الاجراست. یا در بحث درمان اشاره کردند که باید سریع تشخیص دهیم که یکی از مشکلات ما این بود که روزانه می توانستیم صرفاً ۲۰ هزار تست به خاطر امکانات و شرایط بگیریم که منتظر می شدیم که افراد به بیمارستان ها مراجعه کنند. البته در مرحله اول ۷۰-۷۵ میلیون نفر غربالگری شدند که مرحله بسیار خوبی بود. در مرحله دوم با توجه به اینکه کیتهای تشخیص و امکانات و شرایط به گونه ای بود که خود فرد برای دادن تست مراجعه می کرد. افرادی که مبتلا می شوند عموماً روز دوم، سوم یا چهارم بیماری متوجه می شوند و برای انجام آزمایش مراجعه می کنند، پس از آن ۲۴ تا ۴۸ ساعت برای اعلام نتیجه باید منتظر می ماندند، که در این یک هفته بیماری به افراد زیادی منتقل شده بود، درصورتی که اگر در مراحل اولیه بیماری کشف شود، در همان مراحل، درمان بسیار آسان تر است و در خانه هم می توان درمان کرد. این موضوع هم مورد تاکید مقام معظم رهبری بود که حتما ورود سریع به درمان شود که یک مرحله آن انجام تست سریع بود که پس از تشکیل قرارگاه، یکی از اقدامات این بود که میزان تست از ۲۲هزار به ۴۴ هزار رسید و اکنون بالای ۷۰- ۶۰ هزار تست در روز است و تا ۱۰۰ هزار تست در روز هم ظرفیت داریم.
موضوع به حداقل رساندن حضور ارباب رجوع در ادارات یا تردد بین شهری از دیگر موضوعات مورد توجه بود.
رئیس جمهور از روز اول پای کار بودند، بیش از ۵۰ جلسه ستاد تشکیل شده است این یعنی متوسط بیش از هفته ای یک جلسه. همچنین ایشان دو جلسه دیگر که یکی با روسای کمیته ها است و به صورت هفتگی برگزار می شود و دیگری جلسه تخصصی با دستگاههایی که کارهای خاصی را دنبال می کنند، برگزار می کنند. با پیگیری بسیار جدی رئیس جمهور با اختیاراتی که مقام معظم رهبری به ستاد ملی مقابله با کرونا داده اند، برگزاری این جلسات جزء برنامه ها است و بحمدا... اکنون از ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد در ابتدای آذر، به جایی رسیده ایم که امروز شهر قرمز نداریم، ۱۰۸ شهر وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهر نیز زرد شده اند و این روند همچنان درحال افول است.
اگر مبنا را شروع به کار قرارگاه و اقداماتی که انجام شده است، قرار دهیم، از ابتدای آذرماه تاکنون، حدود ۷۵۰۰ نفر از میزان فوتی ها و حدود ۵۰ هزار نفر از آمار بستری ها کم شده است. قبلاً مردم گاها به بیمارستانها مراجعه می کردند اما با کمبود تخت مواجه بودیم و وزارت بهداشت با تصمیماتی که اتخاذ کرد توانست تختهای سایر بیمارستانها را هم برای تحت پوشش دادن بیماران کرونایی جمع آوری کند.
وقتی می گوییم که خوشحالیم به این دلیل است که از آمار ۴۵۰ و ۴۹۰ فوتی در روز به ۱۳۰- ۱۳۴ نفر فوتی در روز رسیده ایم و این روند هم کاهشی است.
مسئولیت قرارگاه بنابه تشخیص به وزارت کشور سپرده شد. وزارت کشور، یک دستگاه بین بخشی، حاکمیتی و ستادی است که اختیارات دارد و قانون از آن حمایت می کند که اختیارات ستاد هم به آن اضافه شد و دستگاهها در یک ساختار جدیدی کار خود را شروع کردند. قرارگاه اولین کاری که کرد این بود که تمامی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا که تقریبا ۳۸۰ مورد مصوبه بود، مجددا ارزیابی، پیگیری و گزارش گیری کرد و با تمام کمیته ها در قرارگاه جلسه گذاشتیم و همگی گزارش کار دادند و قرارگاه اوایل هفته ای دو بار و اکنون هفته ای یک بار تشکیل جلسه می دهد. جلسه ای هم در وزارت کشور با معاونین وزارت بهداشت و معاونین وزارت کشور داریم. همچنین کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد در وزارت کشور جلسات خود را برگزار می کند.
تجربیات بسیار خوبی داشتیم که اکنون دیگران از این تجربیات می توانند استفاده کنند. به طور مثال پیش از این در سطح ملی تصمیم گیری و اقدام می شد. می گفتیم وضعیت خراسان قرمز است اما آیا همه ۲۴ شهر این استان قرمزند یا بخشی قرمز ؟ در شهرهای قرمز همه مناطق شهر قرمز است یا برخی از مناطق شهر؟ در مناطق نیز همه محلات قرمز هستند یا بخشی از محلات؟ در نگاه کلان و کلی، انرژی، نیرو و زمان و امکانات صرف اموری می شد که ما را از تمرکز در امور خاص  و واقعی دور می کرد.
در نتیجه طرح جدید را طوری طراحی کردیم که اختیار را به استانها دادیم و در استانها نیز اختیار را به شهرستانها دادیم و در شهرستانها نیز شهرها را محله بندی کردیم. یعنی وقتی می گویند در خراسان وضعیت قرمز است، اولین سوال این است کدام شهرها قرمز هستند؟ سپس از فرماندار می پرسیم که در شهری قرمز است کدام محلات قرمز است و در هر محله کدام خانه ها؟ یعنی دقیقاً هدفمند و هوشمند عمل می کنیم.
قبلا اینچنین بود که هرهفته در ستاد ملی تصمیمات ۳۱ استان گرفته می شد. یعنی وقتی شرایط از طریق روسای علوم پزشکی یا استانداران به ما می رسید، در کمیته امنیتی یا اقتصادی یا حمل و نقل و دیگر کمیته ها بررسی و بعد به ستاد ارائه می شد که بسیار منفعلانه و مربوط به امور جاری می شد. اما طرح جدید، هدفمند و هوشمند طراحی شد که همه شهرها را به سه وضعیت زرد، نارنجی و قرمز دسته بندی کردیم و شاخصهایی برای تعیین وضعیت شهرها گذاشتیم و براساس وضعیت شهرها مقررات و اقدامات را مشخص کردیم. اکنون هر استانی زمانی که وضعیت یکی از شهرهایش قرمز می شود، می داند چکار باید کند. البته وضعیت شهرها هر دوشنبه از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود. اما پس از اعلام وضعیت شهرها، بقیه اقدامات برعهده فرماندار و رئیس شبکه بهداشت آنجا است.

سؤال: آماری از وضعیت کشور داریم؟
براساس آماری که امروز اعلام شد، تعداد کل مبتلایان در کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و فوتی ها ۵۴ هزار نفر است. از زمان اجرای این طرح میزان مرگ و میر به یک سوم و میزان ابتلا به یک چهارم، کاهش یافته است.  ۷۵۰۰ نفر از آمار مرگ و میر و ۵ هزار نفر نیز از میزان بستری ها کاهش یافته است.

سؤال: این کاهش آمار ناشی از اعمال محدودیتها است؟
یکی از اختلافات همیشگی این بود که تردد بین شهری چگونه و در چه شرایطی باشد، واقعا مشکل بزرگی بود یا در داخل شهرستان ها ترددها چگونه باشد؟ براساس این طرح گفتیم که هر شهری قرمز می شود، خروج از آن و ورود به شهرستان یا استان دیگر ممنوع است.
تصمیم بسیار خوبی که گرفته شد که رئیس جمهوری نیز از آن حمایت کردند که باید تشکر کنم و نیروی انتظامی که با قوت در کنار شهرداری ها و بسیج این کار راانجام دادند، ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح بود. زمانی که این طرح مطرح شد، تا این حد به آثاری که در عمل داشت، واقف نبودیم. می دانستیم که کار خوبی است. در دنیا کشوری آن را اجرا نکرده بود. کار عظیمی بود که نیروی انتظامی هم در اوایل نگران تجهیزات و امکانات بود، که همه پای کار آمدند و نزدیک به ۴ میلیون تردد شناسایی شدند که بسیاری به حسب عضویت در شبکه حمل و نقل عمومی مثل انواع تاکسی های عادی و اینترنتی مجوز داشتند اما ۱میلیون و ۲۶۰ هزار نفر مشمول جریمه شدند. همچنین در مناطق نارنجی ۸۴۶هزار خودرو و در مناطق قرمز ۵۷۳هزار خودرو جریمه شدند.
بعلاوه در اجرای طرح نیروی انتظامی ۳۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر روز نیرو به کار گرفته است و در ۱۹۵۸ نقطه برای رصد ترددها استقرار داشته است. همچنین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تذکر داده شده است. بعلاوه یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو که به صورت غیرقانونی در حال خروج از شهر بودند، عودت داده شدند.
در این مدت ۳۶ درصد میزان تصادفات در جاده ها کاهش یافته است، همچنین ۳۴ درصد فوتی های ناشی از تصادفات و ۲۸ درصد مجروحین تصادفات کاهش یافته است.

سؤال: برخی تصور می کنند که در صورتی که پیامک ارسال نشود، جریمه نشده اند. لزوما در صورت جریمه افراد، پیامک ارسال می شود؟
آنهایی که جریمه می شوند، نوعاً پیامک برایشان ارسال می شود و جریمه ها حتماً اعمال می شود.
البته هدف این طرح و نیروی انتظامی در مرحله اول به هیچ وجه بحث جریمه نیست، اصل براین است که به قوانین توجه شود و عموم مردم هزینه تعدادی از مردم جامعه که قوانین و پروتکلها را رعایت نمی کنند، ندهند. لذا ابتدا تذکر لسانی می دهند، دوبار پیامک می دهند، اگر مراعات نشد جریمه می کنند.

سؤال: گفته شد که امروز در شهرهای زرد هم محدودیت تردد شبانه اعمال می شود. این موضوع صحت دارد؟
این طرح ابتدا در تهران اجرا شد، پس از اینکه آثار آن دیده شد، در مراکز استانها اجرا شد، سپس در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و در نهایت وزارت بهداشت و به خصوص روسای علوم پزشکی و استانداران پیشنهاد دادند که در همه شهرهای قرمز و نارنجی اجرا شود و تصویب شد. امروز پیشنهاد روسای دانشگاههای علوم پزشکی مبنی براعمال محدودیت تردد در شهرهای زرد در ستاد مطرح شد. همچنین در گزارشی که امروز وزیر بهداشت ارائه کردند، متوسط ۵۱ درصد آمار ابتلا به دلیل دورهمی ها بوده است که این طرح در جلوگیری از بخشی از آن توانسته موثر باشد.
بنابراین با تصویب ستاد، تردد ممنوعیت تردد از ۲۱ شب تا ۴ صبح در شهرهای زرد نیز اعمال خواهد شد. اما همچنان ترددهای بین شهری و استانی براساس مقررات طرح امکان پذیر است.

 سؤال: در طرح شهید سلیمانی چه اقداماتی انجام می شود؟
طرح شهید سلیمانی جز برکات بود و روح این شهید عزیز حامی و ناظر بود و بسیار موثر واقع شد. این طرح هم در ابتدا وقتی پیشنهاد شد، وزارت بهداشت و بسیج پیگیر آن بودند، بسیج طرحی را آماده و ارائه کرد. نظرات وزارت بهداشت اعمال شد و در کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد در وزارت کشور در جلسات متعدد، کامل و دقیق بررسی شد. طرح عظیمی بود و به نام این شهید عزیز بود، چون می خواستیم برکات ایشان بر این طرح و مردم جاری باشد.
براساس این طرح، محله بندی شد. در محله ها مقرر شد که تستها در حد انبوه و زیاد انجام شود، قرنطینه ها جدی گرفته شود، درمان سرپایی به خوبی انجام شود، همچنین کمکهای مومنانه و امکانات و تجهیزات به خوبی بین مردم توزیع شود.
این طرح ابتدا از کرمانشاه شروع شد. کمکهای مردم به این طرح بالاست. وزارت بهداشت متولی کل این طرح است اما زحمات بر دوش دوستان بسیجی ماست که در میدان عمل هستند. هلال احمر ۲۰ هزار نفر را بسیج کرد. همچنین باید از مساجد، امامان جماعت و امور مساجد تشکر کنیم. در این طرح مساجد را به عنوان مرکز و پایگاه قرار دادیم که هم در جمع آوری کمک های مردم، دادن امکانات و همچنین مراجعه مردم بسیار نقش فعالی دارند. این طرح یکی از طرحهایی است که می تواند به عنوان نمونه و الگو در بحرانهای احتمالی پیش رو مانند سیل و زلزله و واکسیناسیونهای عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
لازم است از همه عزیزانی که در این طرح مشارکت کردند، به ویژه وزارت بهداشت، بسیج و سایر نهادها مانند شهرداری ها و هلال احمر، فرمانداری ها و... تشکر و قدردانی کنم. همه ما هماهنگ کننده هستیم. اسم ما قرارگاه عملیاتی است. پیش از قرارگاه همه دستگاهها بودند و ما ادعایی نداریم. قرارگاه نقش هماهنگی، مرکزیت و تسهیلگری دارد و با توجه به اختیارات خاصی که از نظر اجرایی به این قرارگاه از سوی ستاد و رئیس جمهور داده شده است و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری، می توانیم  کارها را از مسیرهای کوتاه تری پیگیری کنیم.
باید عرض کنم که هیچ اختلاف و ناهماهنگی نه تنها در بین افراد حاضر در قرارگاه و دستگاهها بلکه واحدهای تابعه آنها هم نداریم. یعنی وقتی سیاستی تصویب می شود، همان روز ریاست جمهوری سیاست را به ما ابلاغ می کند و همان روز این سیاست تا سطح بخشداری ها و خانه های بهداشت روستاها ابلاغ و عملیاتی می شود.
باید تاکید کنم که صداوسیما در اجرای این طرحها خصوصا در شبهای منتهی به شب یلدا به خوبی عمل کرد.

سؤال: بسیاری از مشکلات روزانه که همه ما با آنها دست به گریبان هستیم به دلیل مسائل بین بخشی است، هر دستگاهی هم تلاش خود را می کند اما به یک قوه مرکزی که همه اینها را جمع کند و تسهیلگری انجام دهد و تصمیمات را یکپارچه کند، نیاز داریم. قرارگاه نشان می دهد که این تشکیلات بسیار خوبی است که در حوزه کرونا انجام می دهیم. از آمارهای کشورهای مدعی در حوزه بهداشت متعجب می شویم که با توجه به ادعایی که در حوزه بهداشت و درمان دارند و توسعه درمانی ای که دارند، از کشور ما که ۴۰ سال تحت تحریم بوده ایم، وضعیت بدتری دارند! اما رسانه ها خصوصاً رسانه های فارسی زبان مدام آمارهای ما را زیر سوال می برند، درخصوص صحت آمار توضیح دهید که چگونه احصا می شوند؟
باید قبول کنیم که دشمن یا معاند به نفع کشور حرف نمی زند. پایه و اساس طرحِ مسئله از سوی آنها مبتنی بر عناد و دشمنی است. در صدها موضوع دیگر هم این حرفها را گفته اند. با مسائل رسانه ای، بعضی از مسائل ریز را بزرگ می کنند و چنان جوسازی می کنند که انگار تمام سیستم از کار افتاده است. باید این اصل را قبول کنیم که آنها هیچ وقت به نفع کشور صحبت نخواهند کرد و هیچ وقت هم خیر جامعه را نمی خواهند.
پیش از این قرارگاه عملیاتی، قرارگاه دیگری هم داشتیم. قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده که کار عظیمی در آنجا شده است و این ساختار قرارگاهی مورد تاکید مقام معظم رهبری بود.
درباره صحت آمار، به جاست که وزیر بهداشت توضیحاتی تخصصی بدهند. به عنوان فرمانده قرارگاه همواره تلاش کرده ام که قرارگاه وارد مباحث تخصصی دستگاههای عضو نشود. اما باتوجه به اطلاعات، وزارت بهداشت اعلام کرده است که آمار فوتی های روزانه کشورهای اروپایی آمارهای واقعی نیست و این براساس اعلام خودشان است؛ مثلا افرادی که بیماری زمینه ای دارند و دچار کرونا شده و فوت می شوند، اینها را کرونایی حساب نمی کنند بنابراین آمار آنها واقعی نیست و حتی خودشان هم این موضوع را اعلام کرده اند. ما هم همیشه این سؤالات را داشتیم اما آنچه که دکتر نمکی به عنوان مسئول این کاراعلام می کنند، در چهارشنبه منتهی به اول اسفند سال گذشته که ثبت اولین بیمار کرونایی را در دولت مطرح کردند، دکتر نمکی گفتند دو نفر مبتلا داریم؛ روز جمعه همان هفته انتخابات داشتیم و رئیس جمهور به آقای نمکی گفتند که از جلسه خارج شدید حتماً با خبرنگاران مصاحبه کنید و بگویید که چنین اتفاقی افتاده و مردم باید رعایت کنند. حتی در همان جلسه برخی دوستان مطرح کردند که اگر این موضوع اعلام شود می تواند در مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه تاثیر بگذارد. آقای رئیس جمهور قبول نکردند و اشاره کردند که ما متولی جان مردم هستیم و جان مردم از همه چیز برای ما عزیزتر است و مردم باید شرایط را بدانند. اگر بعدا متوجه شوند که دو یا سه روز بعد از اطلاع خودمان به آنها اطلاع دادیم، قابل بخشودگی نیست. طبق اعلام وزارت بهداشت، آمارهای ما، آمارهای دقیق و درست روزانه است که براساس مبنای روشن، ثبت و ضبط می شود.
باید بگویم که رسانه های دشمنان و معاند، مانند ویروس های ضعیفی هستند که برای افکار عمومی ما پادتن درست می کنند، مانند واکسنهایی که از ویروسهای ضعیف شده، ساخته می شود. ما ۴۱ سال این هجمه ها را داشتیم و ۴۱ سال است که مردم ما مقاومت و استقامت کردند و ۴۱ سال است که آنها را شناخته اند. همچنین کشور و مسئولانِ خود را هم شناخته اند. این به معنای این نیست که ما ناکارآمدی نداریم یا ضعف و فراز و فرود نداریم یا مردم ما مشکلات ندارند. اما زمانی که مقایسه می شود، هیچ وقت مردم، دشمن را به خودی ترجیح نمی دهند. آنها با همه هزینه ها و امکاناتی که دارند، نتوانستند مسیر ما را کند کنند یا مقاومت ما را کم کنند. آنها پادتنی در افکارعمومی مردم تولید کرده اند که هرچه بگویند مردم می دانند که دروغ گفته اند.

سؤال: یکی از مشکلاتی که در حوزه فاصله گذاری اجتماعی وجود دارد، بحث ازدحام جمعیت در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو است. قوانین متعدد بالادستی دولت را موظف به حمایت و اجرای تکالیفی در حوزه حمل و نقل با اولویت حمل و نقل عمومی درونشهری می کند. اما مصاحبه های مختلفی از سوی مسئولان وجود دارد که از دولت گلایه دارند که دولت یارانه سوخت می دهد اما کاری برای ناوگان حمل ونقل عمومی نمی کند. چرا اینگونه است؟
در بحث اتوبوس و مترو ظرفیت موجود به اندازه مسافران نیست و این واقعیتی است که باید قبول کنیم. تاکسی به میزان لازم نیست که هرچه قدر بخواهیم بتوانیم اضافه کنیم. البته تاکسی های اینترنتی ایجاد شده اند و حجم عظیمی از مسافران را با نظارت و کنترل که براساس آیین نامه تنظیم شده که تمام ویژگی های تاکسی اینترنتی در آن لحاظ شده است، را جا به جا می کنند. وزارت کشور هم بر اینها نظارت می کند. پس تاکسی ها متناسب با نیاز ظرفیت سازی می کنند. اما در ناوگان اتوبوس رانی این اتفاق نمی افتد برای اینکه دولت باید سوبسید بدهد و متاسفانه رقم این سوبسیدها با رقم افزایش تورم و قیمت نهایی خودرو بسیار فاصله دارد. با توجه به افزایش قیمت ارز، حتی در صورتی که در داخل کشور اتوبوس تولید شود، قیمت تمام شده بسیار زیاد است و در این صورت روزانه باید چقدر درآمد داشته باشد اتوبوس، تا ضمن دربرگیری هزینه استهلاک سرمایه، سودی هم برای مالک و راننده داشته باشد. به همین دلیل، استقبالی از سوی بخش خصوصی برای ورود به این عرصه نداریم.
اگر یارانه های اتوبوس ها را هم مانند تاکسی ها کم کنیم، هزینه حمل و نقل بالا می رود. علت استقبال مردم از اتوبوسها هم سرعت بالا و هزینه کم است پس نمی توان هزینه آن را افزایش داد. اگر یارانه را بیشتر کنیم، تا دو- سه سال قبل در این زمینه هماهنگی ای وجود داشت، ولی بعد ایجاد فضای تحریمی و مشکلات ناشی از آن، علیرغم مورد توجه قرارگرفتن در بودجه، بازهم نتوانست مانند بسیاری از طرح های عمرانی که به دلیل کاهش درآمد، تخصیص ها متناسب با بودجه نبود، اجرایی شود.
با این حال دولت بی توجه نبوده است. بیش از ۵۰ درصد طول خطوط در حال بهره برداری مترو، با رقم بسیاری بالایی در همین دولت ساخته شده است.
اخیراً براساس گزارش معاونت عمرانی وزارت کشور، ۶۰۰ اتوبوس از طریق انتشار اوراق مشارکت برابر با ۱۹۰۰ میلیارد تومان، در حال کار است که ۳۷۰ دستگاه از آنها عقد قرارداد شده است و ۱۰۰ دستگاه نیز وارد چرخه تولید شده است. همچنین شهرداری مشهد ۳۰۰ دستگاه مینی بوس با استفاده از کمک های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تامین کرده است. بازسازی ۴۲۰۰ دستگاه اتوبوس داشتیم. همچنین سازمان برنامه و بودجه ۱۰۰ میلیارد یارانه بلیط را طی چند روز گذشته تخصیص دادند که البته ۴۰۰ میلیارد طلب داریم و ۱۰۰ میلیارد تامین شده به دلیل محدودیتهای بودجه ای است.
در ستاد اخیراً تصویب شد که در حدود ۵ هزار دستگاه اتوبوس و تعدادی واگن مترو را بتوانیم از طریق فروش نفت یا تهاتر با کشورهای دیگر بتوانیم تهیه کنیم. در وزارت کشور با وزارت نفت همکاری می کنیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم. اینها به معنای این نیست که توانستیم نیازها را تامین کنیم، بلکه باید به دنبال راه حل های دیگری باشیم. البته به این معنی نیست که هرچه تعداد ناوگان را بیشتر کنیم، حمل و نقل سریعتر می شود چرا که باید ظرفیت خیابانها و ناوگان را نیز در نظر بگیریم.
باید به یک نقطه تعادلی برسیم. براساس برآوردها در مجموع نیاز به ۳۰ هزار اتوبوس درون شهری در کل کشور داریم که اکنون حدود ۲۱ هزار اتوبوس داریم و در ستاد تصویب شده است که ۵هزار اتوبوس دیگر نیز وارد شود. قبل از تحریم ها نیز قرارداد ۲ هزار واگن مترو را با چین بستیم که بعد از تحریمها با موانعی روبرو شد و چینی ها نتوانستند تعهدات خود را انجام دهند و اعتباری که برای این کار بود مسدود شد.
باید از مردم پوزش بخواهیم، به خصوص اکنون در شرایط کرونایی، وقتی از رعایت فاصله اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی از جمله زدن ماسک صحبت می کنیم، در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی با خلاف آن مواجه می شوند. هرچند الان مسافران مترو و اتوبوسها نسبت به قبل از کرونا ۳۰-۴۰ درصد کاهش یافته است اما هنوز فاصله گذاری رعایت نمی شود. البته با شعور و فهمی که مردم عزیزما دارند، در زدن ماسک واقعاً رعایت می کنند.

سؤال: یکی از موضوعاتی که در کشور بسیار با اهمیت است، موضوع آسیبهای اجتماعی است. سرریز مسائل اقتصادی و فرهنگی، آسیب اجتماعی می شود. لذا موضوع در مرحله مدیریت آسیبهای اجتماعی تا جایی پیش رفت که جلسات شورای اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری برگزار شد، و همه دستگاههای مسئول بسیج شدند تا اقداماتی انجام دهند. حضرت عالی نماینده عالی رئیس جمهوری هستید و به عنوان وزارت کشور متولی اجرای امور بودید. جلسات شورای اجتماعی چه زمانی برگزار می شود و چه تصمیماتی تاکنون اتخاذ شده است؟
آسیبهای اجتماعی سرریز عملکرد و فعالیت و نحوه و چگونگی آنها در بخشهای مختلف است. در همین افزایش نرخ ارز که به دلیل تحریمها با آن مواجه شدیم، و ارز از ۳۵۰۰ تومان به ۲۵هزار تومان رسید، این فاصله و تاثیری که بر قیمتها و تورم دارد، فشار آن طبقات پایین تر و حتی متوسط وارد می شود که آثار اجتماعی خاصی را  از جمله در ابعاد روانی، اخلاقی و زیست محیطی در پی خواهد داشت.
بر همین اساس گزارش دقیقی را وزارت کشور تهیه کرد و خدمت رئیس جمهوری، دولت و مقام معظم رهبری ارائه شد که به تصمیم مقام معظم رهبری ۶ جلسه در محضر ایشان برگزار شد که آثار و نتایج بسیاری داشت.
در وزارت کشور هم به صورت مستمر جلسات تشکیل می شود البته به جز چند هفته اول اجرای طرح محدودیت ها که به دلیل شرایط قرمز تهران نتوانستیم جلسات را تشکیل دهیم. اما جلسات کمیته ها تشکیل می شود و کار پیگیری می شود. به نسبت این چند سال کار رشد و شتاب خوبی داشته است، هرچند، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، یک عقب افتادگی ۲۰ ساله در این زمینه داریم. زمانی که نظامات برنامه ریزی مبتنی بر عدم توازن و تعادل است یا نظام بخش و تعادل بخش نیست، تفاوت بین مناطق و روستا و شهر ایجاد می شود، وقتی سطح تورم بالا می رود، دیگر امکان زندگی و امرار معاش برای یک روستایی در یک منطقه مواجه با خشکسالی، ممکناست نباشد و او به اجبار کوچ کرده و حاشیه نشین می شود.
در این زمینه برنامه های بسیاری انجام شده است.تاکنون برنامه ها در محور امور زیربنایی بوده است. اما اکنون می توانیم بیش از۱۰۰۰ روستا نشان دهیم که تمامی زیرساختها و امکانات فراهم شده است اما روستایی ای در آنجا نمانده است؛ چرا که دیگر امکان زندگی وجود ندارد. بنابراین باید کارهای اساسی انجام شود. یکی از جاهایی که سرریز می کند، نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی ماست. اگر اینها درست نشود، هرچه تلاش کنیم و زمینه ها را در شهرها مهیا کنیم، حضور این افراد در شهرها بیشتر می شود. اما راه حل تعادل بخشی و توازن بخشی به مناطق ما است. اگر از نظر امکانات و فرصت ها، روستاها تجهیز شوند، مردم به شهرها نمی آیند.
یکی از مشکلات دیگر این است که مردم در روستاها و مناطق خوش آب و هوا، زمینها را تغییر کاربری می دهند. چرا این مردم از شهر به روستا و ییلاقات مختلف روستایی می روند؟  و حتی به صورت غیرقانونی اقدام می کنند و حاضر می شوند ریسک تخریب ملک را نیز برعهده بگیرند؟! لذا اگر از نظر حداقلی زیرساختهایی که داریم یا ظرفیت درآمد و امکانات را فراهم کنیم که از نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی ناشی می شود که مبتنی بر توازن بخشی و تعادل بخشی باشد، حتما می تواند این آسیبها را اصولی حل کند. وگرنه اکنون هرکاری که می کنیم درحکم درمان است ولی باز هم زمینه های رشد آسیب ها وجود دارد.

سؤال: یکی از مشکلاتی که همیشه در بحث آسیبهای اجتماعی از آن صحبت می شود، نبود آمارهای دقیق از آسیبهای اجتماعی برای تصمیم گیری دستگاهها بوده است. الان چقدر وزارت کشور و شورای اجتماعی کشور، اشراف اطلاعاتی در این زمینه دارند و چقدر رصد کرده و مشکلات را احصا کرده اند؟
یکی از ضعف های اساسی ما، کمبود اطلاعات و آمار و پیرو آن ضعف تحلیل است چرا که تحلیلها مبتنی بر آمار است. بنابراین باید سیستمی برای رصد داشته باشیم. تک تک دستگاهها آمارهایی دارند اما اینکه این آمارها در جایی متمرکز و به صورت مداوم رصد شود، مانند یک بیماری که مرتب معاینه و چک می کنند تا خوب شود، رصد اجتماعی هم باید اینگونه باشد.
در جلساتی که با مقام معظم رهبری داشتیم یکی از موضوعاتی که ایشان هم تاکید داشتند و هم حمایت کردند، موضوع مهم رصد وضعیت اجتماعی در سازمان امور اجتماعی است. همه داده ها و اطلاعات حوزه های اجتماعی با تکیه بر آسیبهای اجتماعی در مرکز رصد اجتماعی جمع می شود. عده ای از کارشناسان کار رصد و تحلیل را انجام می دهند. این به معنای کامل شدن این مرکز نیست، ۴سال است که این کار شروع شده است اکنون کامل تر از سالهای قبل است. به همه دستگاهها تکلیف شده است که داده های خود را به صورت مستمر به ما ارائه کنند. وضعیت طلاق، جرایم، حاشیه نشینی و... از سوی وزارت بهداشت، بهزیستی، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و ... جمع آوری و سپس به صورت تحلیل و گزارش نهایی به همه دستگاهها ارائه می شود.

سؤال: با توجه به انتخابات سال آینده که اولین انتخابات قرن است، با۴ انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا، میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان مواجه هستیم، با توجه به اینکه احتمالا با همین شرایط کرونا خواهد بود، طبق قانون نمی توانیم زمان انتخابات را به تعویق انداخت، از طرفی موضوع مشارکت یکی از دغدغه های اصلی است و از طرف دیگر احتمالا با تبلیغات پرشور هم مواجه نخواهیم شد، لذا با همه این مسائل وزارت کشور چه برنامه ها و تمهیداتی در این زمینه اتخاذ کرده است؟
انتخابات هم موضوع بین بخشی است و همه دستگاههای کشور به نوعی در آن دخیل هستند، از شورای نگهبان، وزارت کشور، صداوسیما، قوه قضائیه و سایر دستگاهها که در اجرا کمک دارند.
در بحث مشارکت در انتخابات، یکی از موضوعات مهم، رقابت است. هرچه میزان رقابت را منطقی تر، واقعی تر و موثرتر کنیم، مشارکت افزایش می یابد. رقابت این نیست که شرایطی ایجاد شود که به دلیل رقابت شرایط مناسب تر دیگری را از دست دهیم. به هرحال قانون است. با رعایت قانون باید در حوزه رقابت شرایطی ایجاد کنیم که وقتی مردم به پای صندوق رای می آیند، سلیقه سیاسی و اجرایی خود و سلیقه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را در آنجا ببینند. اگر هیچ کدام از داوطلبان نظر مرا جلب نکند، اگر مقید باشم به تکلیف رای دادن، صرفاً رای سفیدی در صندوق می اندازم. موضوع دوم در بحث رقابت و مشارکت، موضوع تبلیغات و دعوت از مردم برای حضور در عرصه انتخابات است که بخشی از آن برعهده صدا وسیما است که صدا وسیما باید برنامه های متنوع، جذاب و در عین حال عمق بخش و آگاهی بخش تولید کند. صدا وسیما در تبلیغات باید کاری کند که مردم در جهت انتخاب اصلح بتوانند تصمیم مناسب بگیرند. اکنون چون رقابت زیادی در عرصه های رسانه ای شده است و به ویژه فضای مجازی و رسانه های خارجی فضا را غبارآلود و کدر می کنند و به هیجانات دامن می زنند اما این صداوسیما است که باید عمق بخشی کند و اصالت را بر انتخاب صحیح مردم بگذارد. پس شرایط خطیرتر شده است.
موضوع سوم در مشارکت، اطمینان مردم از صحت انتخابات و از اجرای قانون و دقت مسئولین است که بخشی از آن به ما به عنوان وزارت کشور برمی گردد که قانون را باید دقیق اجرا کنیم و امانت دار مردم باشیم و امنیت انتخابات را هم تامین کنیم و بخشی هم به شورای نگهبان بازمی گردد که نظارتها را تقویت و مردم را تشویق کند.
اما در شرایط کنونی، در شرایط خاصی قرار داریم که شرایط کرونا عامل تعیین کننده در مسئله مشارکت شده است. در این شرایط اگر سینماها باز باشد و هیچ محدودیتی هم نباشد، مثلا اعلام شده که در شهرهای نارنجی ۵۰ درصد صندلیهای سینما را بفروشند، هیچ وقت۵۰ درصد صندلیها پر نمی شود. به قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حتی ۱۰ درصد مردم هم نمی روند، به دلیل اینکه مردم می دانند که احتمال ابتلا در فضای سربسته و مکانهایی که تهویه ندارد، بیشتر است. انتخابات هم همین است. ما در انتخابات دو مسئله داریم، یکی روز اخذ آرا است که بنده به شخصه نگرانی خاصی ندارم، یعنی با دو عنصر افزایش شعب و افزایش ساعات اخذ رای می توانیم تراکم جمعیت را کاهش دهیم. محدودیت ساعت ۱۲ شب را از نظر قانونی داریم اما می توانیم با هماهنگی شورای نگهبان از یک یا دو ساعت زودتر شروع کنیم، اما مسئله اصلی ۲۰ روز فرصت تبلیغات انتخابات است که عمده فضاسازی انتخابات در این ۲۰ روز انجام می شود. به هرحال احزاب، رقبا و طرفداران و حامیان به صحنه می آیند و برای کاندیدا و نامزد خود تلاش می کنند. سالهای گذشته تجمعات چند ده هزار نفری داشتیم و نمی دانیم در زمان قانونی تبلیغات، با توجه به شرایط کرونا  می توانیم اجازه این تجمعات را بدهیم یا نه. اما امیدواریم با تزریق واکسن و کنترل های زیاد بتوانیم چنین اقداماتی انجام دهیم.
درخصوص انتخابات میاندوره ای مجلس هم، مثلاً در تهران  به هرحال چه سی نفر و چه یک نفر باید انتخابات را برگزار کنیم، باید به تعداد کامل شعبه، مجری و ناظر داشته باشیم و حتما باید هیات اجرایی داشته باشیم و امکانات امنیتی هم تامین شود.
نکته دیگر، یک ضعف بزرگ در انتخابات است، آن هم اجرای ۴ انتخابات با ۴ قانون است. برای اصلاح این وضعیت، در دولت زحمات زیادی کشیدیم. در دولتهای قبل هم از زمان آقای موسوی لاری شروع به این کار کردند، زمان آقای پورمحمدی زحمات زیادی کشیده شده بود، در نهایت ما، لایحه جامع انتخابات را تکمیل کردیم، آقای رئیس جمهور برای هیچ لایحه ای به اندازه این لایحه وقت نگذاشتند. این لایحه به مجلس رفت، اما مجلس قبلی به بررسی آن نرسیدند و انجام نشد، در این مجلس هم انجام نشد، بنابراین باید الان هم باید با ۴ قانون، ۴ انتخابات را برگزار کنیم.

سؤال: نظر وزارت کشور درباره طرحی که در مجلس در دست بررسی است، چیست؟
این طرح، هنوز قانون نشده است که به ما ابلاغ شود. ما نظرات خود را هم در کمیسیون و هم صحن مجلس اعلام کرده ایم. نمیدانیم که این قانون چه زمانی به دست ما می رسد اگر برسد و قانون باشد باید اجرا کنیم ولی ما مراحل انتخابات را شروع کردیم.

گالری تصاویر

آلبوم تصاویر

اضافه کردن دیدگاه جدید